Javaanse danseres

Sinds 15 jaar heb ik een grote hobby: javaanse hofdans. Dit zijn de klassieke dansen van de kratons uit Solo/Surakarta in Indonesie.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Amsterdam, Netherlands

Wil je iets lezen over mijn achtergrond en hoe ik begonnen ben met de ayurveda en yoga praktijk, klik dan op 'Mijn CV' bij de links-rubriek. Veel leesplezier.

vrijdag, juni 12, 2009

Kinderworkshop javaanse dans Amsterdam

Op de valreep voor een lagere school in Amsterdam de Pijp heb ik een kinderworkshop indonesische / javaanse dans georganiseerd. Op de van Dongenschool in de Pijp hebben ze gedurende enkele weken een internationaal project, waarbij als afsluiting vrijdag de 19e een voorstelling wordt gegeven door de kinderen. Iedere klas heeft een eigen land wat hij/ zij vertegenwoordigt. De opbrengsten van het project gaan naar een goede doelen kinderproject in Nepal.
Dus vanmiddag een workshop kinderdans. We hebben de groep opgedeeld in jongens en meisjes en beginnen met een indonesische dans voor de jongens. Het is een choreografie gemaakt door mij op een stuk indonesische gamelan muziek dat we ook wel kreasi baru noemen, een nieuwe creatie. De dansbewegingen voor de jongens zijn echter gebaseerd op de klassieke javaanse dansbewegingen, zoals het staan in tancep, de ulap-ulap (soort waaiertje maak je van je hand), ze kregen spierpijn in hun vingers van de overstrekte handhouding, de tawin en de trisik, het trippelen. Erg grappig vond ik dat 1 jongen perse een paarse sampur (lees danssjerp) wilde en ook het enthousiasme van sommige en het terughoudende van een paar anderen om in de blote bast te dansen (op de voorstelling, maar nu deden sommigen ook hun t-shirt al uit om te oefenen). En dan hadden we de meisjes waarmee ik een vogel dans deed. Dat ging heel goed, hoewel er zo nu en flink gehuild werd omdat er 1 d'r voet stootte en de ander geen jurk aan wil met de voorstelling. Leuk bij het afscheid was dat sommige kinderen zo heerlijk spontaan je een afscheidsknuffel geven.
De tijd vloog voorbij en helaas heb ik geen foto's kunnen maken van deze kinderworkshop javaanse dans, maar juf Elke heeft het wel een video gemaakt zodat ze zelf nog eens kunnen oefenen voor de voorstelling.
het was weer een geslaagde dansworkshop javaanse/indonesische dans voor kinderen.

1 Comments:

Blogger www.martinemussies.nl said...

Klinkt heel erg leuk - wat doe je interessante dingen, allemaal! 'k Zal je log blijven volgen, super :) veel geluk met alles, liefs van Martine

za aug 08, 07:55:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home