Javaanse danseres

Sinds 15 jaar heb ik een grote hobby: javaanse hofdans. Dit zijn de klassieke dansen van de kratons uit Solo/Surakarta in Indonesie.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Amsterdam, Netherlands

Wil je iets lezen over mijn achtergrond en hoe ik begonnen ben met de ayurveda en yoga praktijk, klik dan op 'Mijn CV' bij de links-rubriek. Veel leesplezier.

zaterdag, april 04, 2015

Gamelan en Javaanse Dans

Op 17 mei as is er weer een javaanse gamelan en dansoptreden in het Gamelanhuis aan de veemkade gebouw wilhelmina in Amsterdam. Samen met Mike zal ik een nieuwe choreografie van Gathot koco Gandrung uitvoeren. Normaal wordt deze dans als solo mannendans uitgevoerd, ditmaal zal ik de vrouwenrol uit het verhaal van Gathot koco invullen.
het verhaal is als volgt: Abimanyu die hevig verliefd is op Dewi Siti Sundari gaat met hulp van Gathotkaca op zoek naar een vrouwelijke tweeling als bruidsschat voor haar. Dat is haar voorwaarde om met haar te mogen trouwen. Abimanyu vindt vervolgens een tweeling en raakt in gevecht met de Kurawas om deze tweeling. Abimanyu redt hen uit de handen van de Kurawas. Dan komt hij achter dat de tweeling Arjuna's dochters zijn, Pregiwa en Pregiwati. Gathotkaca overziet het gevecht vanuit de lucht. Pas toen het gevecht beslist was in het voordeel van Abimanyu, landde hij en werd op slag verliefd op Pregiwa nadat hij Abimanyu vroeg wie deze twee vrouwen toch waren. Gathotkaca wil Pregiwa het hof en tot echtgenote maken. Voordat het zover komt, maakt hij zich op en maakt hij Pregiwa het hof. Zij stemt in met zijn advances, maar laat eigenlijk niet zoveel blijken. Uiteindelijk geeft Arjuna aan Gathotkaca toestemming om met Pregiwa te mogen trouwen. Zij trouwen en vieren een paar dagen hun bruilofts-feest. Ook Abimanyu is tevreden en hij kan met een gerust hart de tweeling als bruidsschat aanbieden aan Dewi Siti Sundari en trouwt met haar