Javaanse danseres

Sinds 15 jaar heb ik een grote hobby: javaanse hofdans. Dit zijn de klassieke dansen van de kratons uit Solo/Surakarta in Indonesie.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Amsterdam, Netherlands

Wil je iets lezen over mijn achtergrond en hoe ik begonnen ben met de ayurveda en yoga praktijk, klik dan op 'Mijn CV' bij de links-rubriek. Veel leesplezier.

woensdag, oktober 18, 2006

Foto shoot

Woensdagmiddag, de verwarming staat aan in mijn praktijkruimte alias studio. Ik kleed me om in javaanse danskleding, het kostuum voor de mondrorini. Mijn favoriete kostuum voor mijn favoriete javaanse dans. Een beetje opmaken, poederen, oogschaduw, lijntje over de wenkbrauwen, lijntje onder de ogen. Ik weleens wat foto's gemaakt met de danskleding aan zonder de make-up op en dat stond toch niet echt. Ik heb het ongekend warm. De bel. Wat een kreng van een ding is dat, zo hard. De fotografe is gearriveerd. Vandaag is de foto shoot voor het artikel in Flair om mijn bijzondere hobby, javaanse dans. Ze komt eerst even kijken of het licht goed is om zonder extra lamp te werken. Buiten is het wel een beetje somber, maar omdat ik hoog zit en veel en grote ramen heb gaat het helemaal lukken. Ze moet nog 2x terug om d'r spullen te halen en om parkeergeld te betalen.
Alle spullen worden zoveel mogelijk aan de kant geschoven. We beginnen met staande posities. Ze zoekt naar iets expressiefs. Houding met pijl-en-boog. Daarna een aantal zittende posities. Hier moet ik meer met handposities werken. Of ik mijn hand iets verder kan houden, nee dat past niet in de javaanse dans. Voor de foto's moet ik ook rekening houden met welke hand-arm houdingen wel en niet in de javaanse dans mondrorini voorkomen, het moet wel echt zijn vind ik.
Na een uurtje of anderhalf heeft ze genoeg materiaal om aan te bieden. Ben benieuwd welke foto de Flair gaat kiezen. Het was heel leuk om te doen, aardige meid ook die fotografe.