Javaanse danseres

Sinds 15 jaar heb ik een grote hobby: javaanse hofdans. Dit zijn de klassieke dansen van de kratons uit Solo/Surakarta in Indonesie.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Amsterdam, Netherlands

Wil je iets lezen over mijn achtergrond en hoe ik begonnen ben met de ayurveda en yoga praktijk, klik dan op 'Mijn CV' bij de links-rubriek. Veel leesplezier.

woensdag, november 29, 2006

Choreografie javaans dans gereed



woensdag 29 november, de bonte zwaan aan het IJ. Laatste workshop javaanse mannen dans. Vandaag was ik ruim op tijd, gelukkig kon ik tussen de buien door fietsen.

Jan was nog in gesprek met de mensen van het Veemtheater over allerlei materiaal wat hij nodig heeft voor de voorstelling van 8,9,10 december.

Om half 4 zet ik de javaanse dansmuziek aan en beginnen we meteen met de choreografie die ik de week daarvoor had uitgewerkt en een paar keer met hen had doorgenomen.
In dit uurtje is het vooral vervolmaken van de javaanse dansposities en houdingen. De choreografie, wanneer op welke plek of naar welk plek je wat doet zat er al aardig in. De tancep, de javaanse basishouding vergelijkbaar met de ballet plie, maar dan een beetje meer wijdbeens blijft een moeilijk iets voor zowel Piet als Sijv. Het is altijd een uitdaging om de aandacht van hoofdzakelijk naar de handen gaan te laten starten bij de voeten en benen. Zoals wij geleerd hebben in de javaanse dans, als je voeten niet goed staan dan kun je je handen nog zo mooi bewegen, maar het ziet er toch niet uit.
Na een aantal keer samen oefenen, doet Sijv het een keertje alleen en kan ik corrigeren aan de voet en handposities en daarna doet opa Piet het ook een keertje alleen.

Ik ben heel benieuwd wat ze er van gaan bakken, ze hebben heel hard gewerkt en ik vind het heel knap wat ze in zo'n korte tijd hebben opgepikt. De javaanse dans is gecompliceerd en laat zich niet zomaar leren.

Labels: