Javaanse danseres

Sinds 15 jaar heb ik een grote hobby: javaanse hofdans. Dit zijn de klassieke dansen van de kratons uit Solo/Surakarta in Indonesie.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Amsterdam, Netherlands

Wil je iets lezen over mijn achtergrond en hoe ik begonnen ben met de ayurveda en yoga praktijk, klik dan op 'Mijn CV' bij de links-rubriek. Veel leesplezier.

donderdag, januari 11, 2007

5 jaar javaanse dansworkshop bij IAS

Woensdagmiddag 10 januari, het is nat en vies weer. Halverwege de metrorit stapt Intan ook in de metro in en gaan we samen naar de Internationale School Amstelveen voor alweer het 5e jaar javaanse dansworkshop. Mijn paraplu waait continu de verkeerde kant op en ik besluit maar zonder naar de school te lopen. We zijn heel erg vroeg deze keer. De man achter de balie zegt wel 3x dat ie niet op de hoogte is van ons bezoek, maar hij zal toch onze contactpersoon Findlay bellen dat we er zijn. Oh, ja ik zie jullie toch op de lijst staan.
Na het uitwisselen van de nieuwjaarswensen, neemt Findlay ons mee naar zijn klaslokaal waar de leerlingen (dit jaar merendeel jongens dit jaar) nog op hun gemakje op de grond aan het spelen zijn.
Wij krijgen een kopje thee en een kaakje (doet me denken aan vroeger toen ik nog op de lagere school zat, kregen we ook altijd thee en een kaakje na schooltijd). We proberen 2 draagbare cd/cassettespelers uit. Bij de 1 werkt de cd-speler en bij de andere het cassettedeck. Dus allebei maar meenemen.
Om vijf over 2 druppelen de docenten met hun leerlingen binnen. De groep is dit jaar een stuk kleiner. "Normaal" hebben we zo'n 70 leerlingen in de leeftijd van 9-10 jaar. Dit jaar zijn het er "maar" 50.
Het begin is altijd een drukte van jewelste omdat we dan de sampurs, de danssjerpen om moeten doen bij de kinderen. Deze keer hebben we een javaanse moderne dans choreografie voor de meisjes gemaakt van een vogeldans, dus moeten de sampurs op de schouders vastgezet te worden om zogenaamde vleugels te maken. Met de jongens doen we de klassieke javaanse dans tayungan.
Eerst geven we uitleg en laten we verschillende danskleding en javaanse dansattributen als de keris (mes) zien.
Daarna gaan we met de meisjes de vogeldans doen, eerst wat bewegingen en de choreografie "droog" oefenen en daarna op muziek.
Als afsluiting geven Intan en ik een demo van de javaanse dans Golek Srirejeki.
Dan, opruimen. Altijd een hels karwei. We drinken nog een kopje thee en gaan weer terug naar huis. Het was weer leuk om te doen.

Labels: ,