Javaanse danseres

Sinds 15 jaar heb ik een grote hobby: javaanse hofdans. Dit zijn de klassieke dansen van de kratons uit Solo/Surakarta in Indonesie.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Amsterdam, Netherlands

Wil je iets lezen over mijn achtergrond en hoe ik begonnen ben met de ayurveda en yoga praktijk, klik dan op 'Mijn CV' bij de links-rubriek. Veel leesplezier.

dinsdag, januari 19, 2010

Jaarlijkse javaanse dansworkshop IAS

19 januari, we doen vanmiddag weer onze jaarlijkse javaanse dansworkshop op de internationele school. Vandaag hebben we een chauffeur, de man van I. die ons naar de locatie brengt. lekker luxe. Ik heb weinig stem vandaag, dus we proberen de kinderen wat stiller te krijgen, maar ga er maar aan staan, 70 kids. We krijgen eerst de zaal naast het podium toegewezen om nog even wat uit te werken en te oefenen. we kleden ons ook even om. om 1 uur stromen de kinderen binnen en gaan we snel aan de slag. eerst is het weer een geharrewar om alle kinderen een sampur om te doen. dit jaar geen specifieke kleur voorkeuren. daarna laten we allerlei javaanse danskleding zien die we gebruiken tijdens dansvoorstellingen, zoals maskers, hoofdtooien, jasje en attributen als keris. ook doet Intan een aantal basisbewegingen voor waarbij ik uitleg wat het is. en dan aan het echte werk, de meisjes laten we vogeltjes spelen en de jongens zijn stoere mannen. doet het altijd goed. de kinderen zijn weer heel enthousiast. als afsluiting doen Intan en ik een stukje uit de javaanse dans de mondrorini, het stukje met het keris (messen) gevecht. ik moet altijd lachen aan het eind, de jongens vragen altijd, zijn het echte messen?
na het opruimen van de sampurs (altijd een hele ravage) gaan we boven nog even een bakkie thee doen in de klas van meneer O.

Labels: , ,